Każda podróż, zwłaszcza ta zagraniczna, wymaga od kierowcy przygotowania się do wyjazdu. Z myślą o polskich kierowcach, PZM Travel przygotował krótki poradnik, w którym znajdują się informacje, na co należy zwrócić uwagę przed wyjazdem i jak przygotować się do podróży samochodem po europejskich drogach
 

Wśród wielu kierowców panuje opinia, iż skoro latem samochód działa bez najmniejszych zastrzeżeń, to również zimą nie wystąpią z nim problemy.
Takie przeświadczenie jest całkowicie mylne, ponieważ występuje wiele czynników pogodowych, na które zimą narażony jest pojazd np. śnieżyca, gołoledź. Często wystarczy poświęcić autu dosłownie kilkadziesiąt minut, aby znacznie zmniejszyć ryzyko późniejszych kłopotów.

Aby zima na drogach Europy była bezpieczniejsza, pragniemy przedstawić Państwu 13-punktową listę elementów, o które trzeba zadbać szczególnie podczas przygotowywania się do podróży i w trakcie jej trwania.

1. Zimowy olej napędowy

W okresie od 16 listopada do końca lutego stacje paliw mają obowiązek sprzedawać ON, który nie zablokuje filtra paliwa przy -20˚C. Jeśli mało jeździcie i przypuszczacie, że w baku zalega „letnie” paliwo, skorzystajcie z tzw. depresatora (antyżelu).

2. Olej silnikowy

Nowy olej przed zimą to rozwiązanie głównie dla tych, którzy latem jeżdżą na oleju o dużej gęstości, np. 15W-40. Radzimy więc zalać coś o mniejszej kleistości zimowej  – niższa wartość przy parametrze „W”. W innym przypadku lepszym pomysłem będzie wymiana oleju nie przed zimą, lecz po niej.

3. Płyn do spryskiwaczy

Wystarczy drobny przymrozek, żeby letni płyn zamienił się w lód. Uporczywe próby umycia szkła mogą w takim przypadku zniszczyć pompkę, a jazda z brudną szybą jest zwyczajnie niebezpieczna. W tym przypadku polecany jest zimowy płyn do spryskiwaczy, który swymi właściwościami powinien zapobiegać oblodzeniu dysz i przymarzaniu wody do szyby.

4. Wycieraczki

Jesień to idealny moment na kontrolę i ewentualną wymianę zużytych piór – widoczność to bezpieczeństwo, a bezpieczeństwo to podstawa.. Na szybę można też zaaplikować tzw. niewidzialną wycieraczkę, ale naszym zdaniem – tylko na obszar, którego nie obejmują pióra.

5. Akcesoria w bagażniku

Zanim pogorszą się warunki, nie zaszkodzi zadbać o zimowy ekwipunek: kable rozruchowe, szczotkę do odgarniania śniegu, odmrażacz do zamków, zimowy płyn do spryskiwaczy, ewentualnie – np. gdy wybieracie się w daleką trasę w góry – rękawiczki oraz łańcuchy. Przypominamy że łańcuchy należy używać na drogach oznakowanych takim obowiązkiem lub w nagłych przypadkach za specjalnym nakazem służb drogowych bądź policji.

6. Akcesoria w kabinie

Jadąc zagranicę należy także pamiętać o obowiązkowych kamizelkach ostrzegawczych a także apteczce samochodowej, skrobaczkę do szyb najlepiej mieć na przednich drzwiach.

7.  Układ zapłonowy w silniku benzynowym

Kłopoty z rozruchem w benzyniaku mogą świadczyć o problemie z akumulatorem, ale i o zużyciu świec lub o uszkodzeniu przewodu zapłonowego. Jeżeli kable są popękane lub mają utlenione styki, nadają się do wymiany. Jeśli przewody „na oko” wyglądają dobrze, można sprawdzić je multimetrem.

8.  Płyn chłodzący

Wbrew pozorom kondycja układu chłodzenia ma wyjątkowo duże znaczenie podczas zimy. Jeśli podczas jazdy opada wskazówka temperatury, zapewne uszkodzony jest termostat. Ponadto istotne znaczenie ma jego znaczenie, bo np. jeśli zablokuje się on w pozycji otwartej, to będziecie cały czas jeździć z niedogrzanym silnikiem, a to z kolei oznacza m.in. podwyższone spalanie. Zalecamy sprawdzić mrozoodporność płynu i szczelność układu. Zbyt duże stężenie koncentratu w układzie podnosi temperaturę zamarzania płynu.

9.  Filtr paliwa w silniku wysokoprężnym

Filtr paliwa w dieslach często jest wyposażony w tzw. odstojnik, w którym gromadzi się m.in. woda. Gdy odstojnik się przepełni i (lub) zamarznie zgromadzona w nim woda, przepływ paliwa będzie znacznie utrudniony. Dobra wiadomość: niektóre auta mają kontrolkę informującą o przepełnieniu odstojnika. Filtr paliwa najlepiej wymienić właśnie przed zimą, a jeśli nie wymiana, to – gdy się da – czyszczenie odstojnika!

10. Ogrzewanie tylnej szyby

Najczęściej przyczynami niedziałającego ogrzewania są: przerwana „ścieżka” (z reguły uszkodzenie widać gołym okiem), przepalony bezpiecznik lub usterka kabli/włącznika. Kable i bezpiecznik wymienicie sami, reszta to raczej zadanie dla elektryka.

11. Sposób przewożenia nart

Nart i innego sprzętu nie należy przewozić w kabinie pasażerskiej. Zalzeca się do tego bagażnik gdzie sprzęt musi być przywiązany i najlepiej w pokrowcach . Od kilku lat wiekszośc kierowców stosuje bagażniki typu box i te formę rekomendujemy

12. Świece żarowe

Nowoczesne silniki wysokoprężne potrafią odpalić nawet z niesprawnymi świecami. To jednak wcale nie oznacza, że należy tak jeździć, bo uszkodzona świeca może być zapowiedzią m.in. problemów z... wypalaniem DPF-u i skrócić życie osprzętu. O usterce z reguły świadczy zapalenie się pomarańczowej kontrolki świec, ale zdarza się i tak, że do zdiagnozowania niesprawności niezbędny będzie komputer. Przeciętnie świece żarowe wytrzymują co najmniej 150 tys. km, jednak potrafią zużyć się wcześniej, na skutek np. intensywnej eksploatacji w mieście. Uwaga: zaleca się wymianę wszystkich świec naraz.

13. Dokumenty pojazdu i pasażerów

Przypominamy że jadąc zagranice należy posiadać dokumenty pojazdu : dowód rejestracyjny i polisę OC ( chociaż w kraju już te dokumenty nie sa wymagane do kontroli) a także zalecamy posiadanie polisy assistance ( lub Karty członkowskiej PZM ) oraz polisy zdrowotnej ( NNW KL z opcją na narty)

 

Przygotowane na podstawie: Auto Świat i własne