Aktualności Europa

FRANCJA NIE BĘDZIE NAKŁADAĆ KWARANTANNY

Rząd Francji zapowiedział, że nie będzie nakładać kwarantanny, na nikogo, bez względu na naodowość, pochodzącego z UE, strefy Schengen lub Wielkiej Brytanii. Jeśli Francuzi lub Europejczycy będą przybywać z innych terenów niż UE, strefa Schengen lub Wielka Brytania warunki kwarantanny zostaną ogłoszone w najbliższych dniach. Stan zagrożenia epidemicznego został przedłużony do 24 lipca. Ustawa musi jeszcze zostać przegłosowana przez parlament.

EUROPA - EPIDEMIA KORONAWIRUSA.

Aktualne informacje odnośnie utrudnień w ruchu spowodowanych rosnącą liczbą zachorować na COVID-19 znajdziecie Państwo na stronach polskiego MSZ oraz GIS.

ROSJA

M11 Newa -Autostrada w Rosji - otwarta

Pierwsza poradziecka autostrada wreszcie 27.11.2019 - otwarta. Czekano na nią 50 lat !

Wreszcie udało się otworzyć ostatni odcinek budowanej od 50 lat autostrady M11 Newa, łączącej Moskwę z Petersburgiem. Choć budowę ukończono już kilka tygodni temu, to dopiero od środy 27 listopada można przejechać całą wybudowaną M11 Newa

  • Dzięki nowemu połączeniu podróż samochodem pomiędzy dwoma miastami zajmie ok 6,5 godziny - o 2 godziny dłużej niż koleją
  • Budowa drogi o łącznej długości ok. 670 km kosztowała łącznie 520 mld rubli (ponad 8 mld dolarów)

Rosja ma pierwszą nową autostradę zbudowaną od czasów upadku ZSRR. To M11 Newa (nazwę ogłosił sam prezydent Putin), czyli trasa łącząca Moskwę z Petersburgiem. Dzięki nowemu połączeniu podróż pomiędzy obydwoma miastami skróci się niemal o 2 godziny (cała podróż samochodem zajmie 6,5 godziny, czyli o 2 godziny dłużej niż koleją). Zbudowano na niej 30 węzłów komunikacyjnych oraz 337 obiektów. Zależnie od lokalizacji trasa może liczyć nawet od 6 do 10 pasów (w pobliżu Moskwy i Petersburga). Na pozostałej części autostrady przygotowano zaś po cztery pasy ruchu w każdą stronę.

STACJE BENZYNOWE

Podróżując M11 lepiej przygotować się na pewne niedogodności i wcześniej zatankować do pełna. Póki co na całej autostradzie jest bowiem niewiele stacji paliw (po otwarciu uruchomiono dwie automatyczne stacje na 583 km drogi). Średnio jedna przypada na 80-100 km drogi. Według zapowiedzi na kolejne placówki można liczyć bliżej obu metropolii. Do końca 2020 roku powstanie łącznie 6 stref ze stacjami, sklepami i barami.

ZASIĘG KOMÓRKOWY

Na M11 brakuje także pełnego pokrycia sieci telefonii komórkowej (dotychczas zainstalowano 39 ze 115 masztów). Według PAP, sieć działa jedynie w obrębie obu dużych miast. Im jednak dalej od aglomeracji tym większe problemy z nawiązaniem połączenia. Prace nad infrastrukturą telekomunikacyjną mają potrwać do wiosny przyszłego roku.

Dla całej autostrady przygotowano placówki ratownictwa. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwają 23 załogi. Operator autostrady (Awtodor) szacuje, że średni czas dotarcia ekip na miejsce wypadku wynosi ok. 10-12 minut.

PRĘDKOŚĆ

Dopuszczalna prędkość na autostradzie wynosi od 110 km/h do 130 km/h (w okolicach Tweru do 60 km/h). W okresie zimowym prędkość w Rosji jest jednak ograniczana nawet do 90 km/h i obowiązuje kierowców samochodów osobowych oraz dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony.

CENY

Opłata za przejazd uzależniona jest nie tylko od pokonanego dystansu. Więcej zapłacą podróżujący w weekend. Wówczas za pokonanie całej M11 trzeba będzie zapłacić 2020 rubli (karta lub gotówka – w przeliczeniu ok 123 zł) lub 1494 ruble (transponder elektroniczny w aucie – ok 91 zł). W dni robocze opłata jest obniżona odpowiednio do 1331 rubli (ok. 81 zł) i 1820 rubli (ok. 111 zł).

ROSJA - KALININGRAD

Od 1 lipca 2019 do Kaliningradu wizy elektroniczne - bezpłatne

Bezpłatne wizy elektroniczne umożliwiające wjazd na teren obwodu kaliningradzkiego (królewieckiego) wchodzą w życie od 1 lipca; na ich podstawie można przebywać w tym regionie do ośmiu dni. Z tej możliwości skorzystać mogą obywatele ponad 50 państw, w tym Polski.

Wizę uzyskuje się przez specjalną stronę internetową MSZ Rosji, na której należy wypełnić – w języku rosyjskim lub angielskim – wniosek wizowy. Trzeba to zrobić najwcześniej na 20 dni, a najpóźniej cztery dni przed planowaną podróżą. Przy wypełnianiu wniosku konieczne jest załączenie pliku ze zdjęciem.
Potwierdzenie przyjdzie na wskazany adres poczty elektronicznej i zawierać będzie numer identyfikacyjny. Potwierdzenie należy wydrukować lub zachować w formie elektronicznej, aby okazać numer identyfikacyjny wraz z paszportem na przejściu granicznym.
Lokalne media w Kaliningradzie informują, że warto zaopatrzyć się także w polisę i – w przypadku podróży samolotem lub pociągiem – bilety powrotne na podróż bądź potwierdzenie ich rezerwacji ze wskazaną datą odjazdu.
Uzyskana wiza będzie ważna w ciągu 30 dni, a na jej podstawie można przebywać w obwodzie kaliningradzkim przez osiem dni. Wiza nie uprawnia do wyjazdu poza obwód kaliningradzki i poruszania się po terytorium Rosji. Do regionu kaliningradzkiego można wjechać z wizą elektroniczną wyłącznie przez punkty graniczne na terenie obwodu.

Wiza jest jednokrotna. Złożyć wniosek o nową można tylko po zakończeniu terminu poprzedniej.

Kaliningrad ma nadzieję na napływ turystów z zagranicy właśnie dzięki wizom elektronicznym. W 2018 roku region odwiedziło ponad 1,5 mln turystów i ich liczba rośnie z roku na rok. Gubernator obwodu kaliningradzkiego Anton Alichanow mówił niedawno, że liczy na to, że kraje sąsiednie – Polska i Litwa – również będą upraszczać przekraczanie granicy dla obywateli rosyjskich.
Władze obwodu zapowiadały otwarcie w Gdańsku biura, które obok prezentacji rosyjskiego regionu będzie także pomagało w załatwianiu wizy elektronicznej.

Do 2016 roku funkcjonował mały ruch graniczny pomiędzy obwodem kaliningradzkim i regionami Polski, który obecnie jest zawieszony. Szef polskiego MSZ Jacek Czaputowicz mówił niedawno w wywiadzie dla rosyjskiej agencji TASS, że wydawane są bez przeszkód wizy wielokrotne. Jak poinformował, liczba wiz wydanych przez konsulat RP w Kaliningradzie wzrosła z 46 tys. rocznie w 2015 roku do 88 tysięcy w roku 2017.

30.06.2019

 

Chorwacja zaostrza przepisy drogowe - mandaty nawet do 11 tys. zl.

Jeśli planujecie urlop w Chorwacji, radzimy zdjąć nogę z gazu i poważnie podchodzić do tamtejszych przepisów drogowych. Nie chodzi tylko o to, że tamtejsze drogi są stosunkowo niebezpieczne, ale też o to, że Chorwaci właśnie radykalnie zaostrzyli kary za wykroczenia drogowe – mandaty są teraz kilkadziesiąt razy wyższe niż w Polsce!

Chorwacja i jej plaże nad Adriatykiem to od lat jeden z ulubionych wakacyjnych kierunków polskich turystów. Najchętniej wybieramy się tam samochodami, bo jest w miarę blisko, dojazd jest szybki i wygodny, a samochód daje swobodę w poruszaniu się na miejscu. Kto miał styczność z chorwacką drogówką wie, że tamtejsze mandaty są wyższe niż nad Wisłą. Mimo tego, Chorwaci zdecydowali się jeszcze bardziej zaostrzyć kary za najpoważniejsze wykroczenia drogowe. Teraz wysokość mandatów w tym bałkańskim kraju można już porównywać ze Szwajcarią i Norwegią.

Teraz najwyższy mandat to w przeliczeniu na złotówki około 11 tys. zł. Tak wysoką grzywnę chorwaccy funkcjonariusze będą nakładać za:

  • przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym;
  • przejazd na czerwonym świetle;
  • prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków lub alkoholu (powyżej 1,5 promila);
  • jazdę samochodem bez uprawnień;
  • wjazd na autostradę pod prąd.

Zwiększono także wysokość mandatów za brak pasów ( z 300 do 600 zł.), używanie podczas jazdy telefonu bez zestawu głośnomówiącego ( 900 zł.) i przewożenie dziecka bez odpowiedniego fotelika lub podstawki ( 600 zł.).

To jednak nie koniec obostrzeń. Nowe przepisy pozwalają chorwackim policjantom zarekwirować pojazd i skierować sprawę do sądu, jeśli kierowca po raz drugi zostanie złapany na przekroczeniu prędkości w mieście o ponad 50 km/h. 

źródło : Autoswiat

Od 1 stycznia 2019 Stuttgart zakazuje diesli

Stuttgart to pierwsze miasto w Niemczech, które wprowadziło całkowity zakaz wjazdu diesli. Chodzi o samochody, które nie spełniają normy Euro 4 lub niższej, czyli te wyprodukowane przed 2005 rokiem. Kara za łamanie przepisów będzie wynosiła 80 euro.

W mieście nie przewidziano żadnych dodatkowych kontroli samochodów, a ewentualna weryfikacja pojazdów odbywać się będzie na podstawie plakietek norm emisyjnych i przy okazji kontroli ogólnych. 

Nowy system ma pomóc w poprawie jakości powietrza. Stuttgart jest miastem z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Niemczech.

Od 2020 Niemieckie autostrady będą płatne 

Od października 2020 roku kierowcy korzystający z niemieckich autostrad będą musieli za nie płacić. Poinformował o tym w nagraniu na Twitterze niemiecki minister transportu Andreas Scheuer.

Oznacza to, że od października 2020 roku kierowcy samochodów osobowych wjeżdżając na niemieckie autostrady będą musieli mieć odpowiednią winietę. Jej cena będzie uzależniona od okresu ważności, pojemności silnika pojazdu i szkodliwości wydzielanych przez niego spalin. Nie są jeszcze znane orientacyjne koszty winiet.

Opłaty będą de facto obowiązywać tylko obcokrajowców jeżdżących po niemieckich autostradach. Wprowadzenie opłat dla samochodów osobowych to ustanowienie sprawiedliwości. W ten sposób zapłaci każdy, kto korzysta z naszej infrastruktury. Nie oznacza to jednak większych obciążeń dla mieszkańców RFN - powiedział minister.

Mieszkańcy Niemiec będą mogli odliczyć koszty winiet od podatku drogowego (KraftSt).

(Polska Agencja Prasowa S.A.)

Ultra Low Emission Zone od 8 kwietnia 2019 w Londynie

Strefa Ultra Niskiej Emisji (ULEZ – Ultra Low Emission Zone) zastąpi T-Charge od 8 kwietnia 2019 r. Będzie działała 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, każdego dnia w roku, na tym samym obszarze, co obecna strefa opłat za wjazd do centrum.

Opłatę dzienną ULEZ trzeba będzie uiścić od 8 kwietnia 2019 r. w wysokości:

  • 12,50 GBP dla większości typów pojazdów, w tym samochodów, motocykli i vanów (do 3,5 tony włącznie)
  • 100 GBP za cięższe pojazdy, w tym ciężarówki (ponad 3,5 tony) i autobusy/autokary (ponad 5 ton)

Opłata ULEZ będzie dodatkiem do opłaty za wjazd do centrum, i zastąpi T-Charge.

Dzienna opłata pobierana jest od 00:01 do północy. Jeśli pojazd będzie poruszał się w obszarze ULEZ przez dwa dni, na przykład przed północą i po północy, będzie trzeba zapłacić za dwie dzienne opłaty, jeśli pojazd nie spełnia standardów ULEZ.

(źródło: https://tfl.gov.uk)

T-charge London od dziś, Ultra Low Emission Zone od 8 kwietnia 2019

Starsze pojazdy jeżdżące po centrum Londynu muszą teraz spełniać minimalne normy emisji spalin Euro lub płacić dodatkową dzienną opłatę oprócz opłaty za wjazd do centrum miasta.

T-Charge działa w tym samym obszarze, w którym obowiązuje opłata za przejazd, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00. Minimalny standard emisji dla samochodów benzynowych i wysokoprężnych to Euro 4.

W przypadku pojazdów niespełniających minimalnych norm emisji Euro 4 opłata wynosi 11,50 GBP (niezależnie od opłaty wjazdowej). Opłatę można również uiścić następnego dnia na stronie internetowej www.cclondon.com   lub pod numerem 0845 900 1234.

Dokonując płatności należy podać numer rejestracyjny pojazdu, datę (lub daty), za które chce się dokonać płatności oraz numer karty kredytowej/debetowej. Należy zachować numer rachunku na dowód dokonanej płatności. Opłatę można też uiszczać także w automatach na dużych parkingach, niektórych stacjach benzynowych oraz w specjalnie oznakowanych sklepach. 

T-Charge to pierwszy krok w kierunku strefy Ultra Low Emission Zone (ULEZ), która wejdzie w życie w dniu 8 kwietnia 2019 roku.

Rosja - zmiana procedur meldunkowych na czas MŚ FIFA 2018

W związku z dodatkowymi środkami bezpieczeństwa w okresie trwania w Federacji Rosyjskiej mistrzostw świata w piłce nożnej FIFA 2018 roku na terytorium miast Wołgogradu, Jekaterynburga, Kazania, Kaliningradu, Moskwy, Niżnego Nowgorodu, Rostowa nad Donem, Samary, Sankt Petersburga, Sarańska, Soczi w okresie od 25 maja do 25 lipca 2018 r.: władze rosyjskie wprowadziły obowiązek zameldowania we właściwym organie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Federacji Rosyjskiej w miejscu pobytu lub rejestracji w miejscu zamieszkania obywateli obcych i bezpaństwowców, przybyłych na pobyt czasowy (czasowe lub stałe zamieszkanie) w ciągu jednej doby od dnia przybycia. Nie obejmuje to obywateli obcych i bezpaństwowców, będących uczestnikami mistrzostw świata w piłce nożnej, jak też przedstawicieli FIFA, pokrewnych organizacji FIFA.

Belgia - strefy niskiej emisji spalin

Strefa niskiej emisji w Brukseli

Od  1 stycznia 2018 roku została wprowadzona strefa niskiej emisji spalin obejmująca obszar regionu Stołecznego Brukseli z wyjątkiem obwodnicy i niektórych dróg prowadzących do parkingu Stalle ( rue de Stalle, rue du Maréchal, rue de l'Étoile) i parkingu Kraainem (aleja de Wezembeek i aleja E. Mounier).  Przez 9 miesięcy obowiązuje  tak zwany okres przejściowy, aby obywatele i turyści mogli dostosować się do nowych przepisów. Po tym okresie niespełnienie kryteriów wjazdu będzie skutkować nałożeniem kary w wysokości 350 Euro.
Zakaz ruchu będzie obowiązywał codziennie przez 24h na dobę dla najstarszych pojazdów z silnikiem Diesla (EURO I lub EURO 0). Kryteria te będą zaostrzane w miarę upływu czasu.
Szczegółowe informacje odnośnie klasyfikacji pojazdów znajdują się na stronie:
www.lez.brussels/en

Strefa niskiej emisji w Antwerpii

Od 1 lutego 2017 roku w Antwerpii obowiązuje strefa niskiej emisji, do której zakaz wjazdu mają pojazdy o normach spalin EURO I, II oraz III (za wyjątkiem niektórych przypadków).
Więcej informacji odnośnie obostrzeń znajduje się na stronie:
www.slimnaarantwerpen.be/en/lez

Barcelona - strefa niskiej emisji spalin

Od grudnia 2017 roku na obszarze o powierzchni 95 km kwadratowych, obejmującym Barcelonę i kilka sąsiednich miast została utworzona strefa niskiej emisji. Ruch na tym obszarze będzie ograniczany w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza.

Ograniczenia będą dotyczyć:
1. Prywatnych samochodów benzynowych zarejestrowanych przed 2000 rokiem (Poniżej Euro IV).
2. Prywatnych samochodów z silnikiem Diesla zarejestrowanych przed 2006 rokiem.
3. Samochodów dostawczych zarejestrowanych przed 1 października 1994 roku.

Ograniczenia obejmują także pojazdy nie zarejestrowane w Hiszpanii.  Jedynie pojazdy z kartą parkingową osób niepełnosprawnych oraz pojazdy służb ratowniczych zwolnione są z tych ograniczeń.

Ruch, w przypadku najwyższego zanieczyszczenia, będzie ograniczany w dni powszednie w godzinach 7-20.

Holandia

Od 1 lipca żółte telefony alarmowe wzdłuż autostrad w Holandii są nieaktywne. Oznacza to, że kierowcy mogą skontaktować się z centrum alarmowym  w celu uzyskania pomocy, jedynie za pomocą telefonu komórkowego. Obecnie, większość użytkowników dróg i tak korzysta z telefonów komórkowych, a pozostanie w pojeździe i skontaktowanie się przez telefon komórkowy, jest dla kierowcy bezpieczniejsze niż wychodzenie z pojazdu i przejście do telefonu alarmowego, który znajdował się przy autostradzie.

Chorwacja

Według ostatnich informacji (23.06) z Narodowego Przedstawicielstwa Turystyki Chorwacji zgodnie z porozumieniem pomiędzy Republiką Słowenii a Republiką Chorwacji weszła w życie procedura ułatwień na przejściach granicznych. Kontrole nie są już szczegółowe, a bardziej docelowe. Wszystko zmierza w kierunku, aby oczekiwania na granicach były jak najkrótsze ze względu na zwiększony ruch, ponieważ sezon turystyczny już się rozpoczął. Informacja bieżąca na www.hak.hr/en

Francja - winiety ekologiczne w miastach.

Francuskie winiety ekologiczne zostały wprowadzone w Paryżu, Grenoble i Lyon.
Pojazdy, które chcą wjechać do tych miast muszą posiadać winietę ekologiczną. Obowiązek ten obejmuje aktualnie pojazdy zarejestrowane we Francji, ale od 01.04.2017 winietę ekologiczną będą musiały posiadać także pojazdy zarejestrowane poza Francją.

Winiety ekologiczne do Francji można zakupić za pośrednictwem naszego biura.

Winieta wystawiana jest na podstawie danych z dowodu rejestracyjnego. Za wjazd do strefy ekologicznej, po 01.04.2017, bez ważnej winiety ekologicznej grozi mandat w wysokosci 68-375 Euro.

Belgia - opłaty elektroniczne

Od 1 kwietnia 2016 roku system uiszczania opłat drogowych w Belgii przy pomocy eurowiniet (dla pojazdów powyżej 12 ton) zostanie zastąpiony systemem elektronicznego poboru myta z urządzeniem Viapass. Obowiązek opłaty za przejazd obejmie pojazdy powyżej 3,5 tony i będzie obejmował 3 regiony w Belgii. Opłaty będą naliczane za przejechany kilometr.

Prawdopodobnie średnie stawki opłat wyniosą ok. 0,15€ za przejechany kilometr. Viapass będzie oparty na technologii satelitarnej. Aby opłacić przejazd, trzeba będzie nabyć urządzenie pokładowe OBU. Depozyt będzie wynosił ok. 150 euro. Opłaty będzie można wnosić za pomocą systemu post-paid lub pre-paid. Więcej informacji można znaleźć na stronie VIAPASS.

Austria - Przywrócone kontrole graniczne

Austria zdecydowała o zawieszeniu zasad Schengen na swoich granicach. Od 17 stycznia obowiązują kontrole graniczne na przejściach. Przypominamy, że wszyscy uczestnicy podróży (w tym dzieci i niemowlęta) muszą posiadać ważny dokument tożsamości - paszport lub dowód osobisty.